Certimark beoordeelt voor consumenten bestemde garanties. “Wat weet jij over garantie?” staat er als trigger op de homepage. Maar de vraag is ook wat Certimark er zelf van weet, want men gaat wat dat betreft nog wel eens in de fout.
Certimark zegt de consument snel en gemakkelijk een overzicht te willen bieden van garanties en de kwaliteit daarvan. “Niet de kleine lettertjes hoeven lezen en precies weten waar je aan toe bent? Een deskundig team van Certimark leest alle garantievoorwaarden en haalt de belangrijke en opvallende zaken er voor je uit”.
Dat doet gedegen aan, maar hoe het team van Certimark beoordeelt wordt niet echt duidelijk. Ja, men “analyseert de voorwaarden en voert met behulp van het GBS (Garantie Beoordelings Systeem) alle punten van de garantie. Denk hierbij aan onderwerpen als: de garantietermijn, het claimpunt, organisaties waar de garantieverlener bij is aangesloten en de uitzonderingen in de kleine lettertjes.” Mooie woorden, maar het blijft toch vaag hoe die onderdelen uiteindelijk worden gewaardeerd, want daar moet je maar naar gissen. Er is in ieder geval geen informatie over te vinden.
Bovendien moet de kwaliteit van die Certimark-beoordeling wel met een flinke korrel zout worden genomen. Want al wordt de garantie van Atag met 5 sterren weliswaar als ‘uitstekend’ beoordeeld, als consument zou ik er zeker niet blij van worden.
Artikel 4.1 legt je bijvoorbeeld een beperking op die als een zogenaamde onredelijk bezwarende bepaling kan worden gezien. Atag zegt namelijk dat er eerst driemaal moet zijn gerepareerd voordat de consument recht heeft op een afdoende oplossing. Het is een veelgehoord argument dat verkopers graag hanteren, maar niet juist, want na eenmaal repareren kan zich al de situatie voordoen dat je als consument recht hebt op een definitieve oplossing. Daarnaast moet de consument volgens Atag bij vervanging ook nog eens een vergoeding betalen voor de periode dat hij het product wel heeft kunnen gebruiken. Dat is ronduit tegen de wet (het zogenaamde Quelle-arrest), want garantie-oplossingen moeten gewoon kosteloos zijn, punt uit.
Heel populair is vaak het uitsluiten van aansprakelijkheid en ook Atag doet dat (artikel 6.1). Maar als het om consumenten gaat is het volgens onze wetgeving niet mogelijk om de aansprakelijkheid te beperken. Dat moet het team van Certimark toch weten. En zo staan er wel meer zaken in die botsen met onze wetgeving. Nee, dit is zeker geen ‘uitstekende’ garantie, maar die beoordeling krijgt hij wel plus nog eens de aparte certificering die bedrijven kunnen aanvragen.
Ook een garantie van Clatronic wordt als uitstekend beoordeeld, maar waarom dat is kun je helaas niet te weten komen. Als pluspunt wordt alleen vermeld dat het overleggen van een aankoopbon niet verplicht is en als minpunt geeft Certimark aan dat er van deze garantieverlener geen openbare garantievoorwaarden zijn gevonden. De garantievoorwaarden zijn hier dan ook niet te downloaden, wat bij andere garanties wel kan. Je vraagt je dan af hoe de voorwaarden zijn beoordeeld. Toch beschikt ook deze garantie nog over de aparte certificering van Certimark.
Niet alleen van de garanties zelf, maar ook van de bezoekers van zijn website verwacht Certimark een zekere inhoud. Want de garantie van Telex voor koptelefoons wordt als ‘goed’ beoordeeld terwijl de voorwaarden Engelstalig zijn. Voor algemene voorwaarden geldt dat de tekst daarvan begrijpelijk moet zijn voor de consument. Voorwaarden in een vreemde taal behoren daar echt niet toe, zeker niet als je daarin ook nog juridisch taalgebruik kunt verwachten. En bij garantievoorwaarden mag je de lat wat dat betreft gerust op dezelfde hoogte leggen. Onbegrijpelijk dat Certimark voorwaarden in een vreemde taal (en dus lang niet voor iedereen inzichtelijk) als ‘goed’ beoordeelt. Het is overigens zeker niet de enige Engelstalige garantie in het Certimark-overzicht.
Certimark Garantiekeurmerk beoordeelt garanties. Moet je op dat oordeel afgaan? Ik zou een voorbehoud maken. Maar Certimark Garantiekeurmerk heeft toch de keurmerkentoets van Consuwijzer ondergaan waarbij de betrouwbaarheid van het keurmerk is gewaardeerd met maar liefst een 9,9? Inderdaad, en dat geeft wellicht weer te denken over de waarde van deze keurmerkentoets van Consuwijzer.
» Alle Berichten, Consument » Wat weet Certimark over garanties?
« Anonieme OV-chipkaart bestaat niet De Postcodeloterij laat niet los….. maar de Consumentenbond laat NIETS los »