Gebrekkige berichtgeving Kassa over bankfraude

on 9 september 2020 | in Alle Berichten, Consument | by

Als je door je bank wordt gebeld met de mededeling dat men bezig is je rekening te plunderen is het belangrijkste advies: niets doen en de bank dit laten oplossen. Kassa gaf dat advies niet en dat was een forse misser.

Afgelopen zaterdag besteedde Kassa aandacht aan oplichters die zich via de telefoon voordeden als medewerkers van de fraudehelpdesk van ING. De slachtoffers waar het hier om ging kregen te horen dat er op dat moment werd geprobeerd geld van hun rekening naar het buitenland over te maken en dat het nog maar een kwestie van tijd zou zijn voordat ook werkelijk zou lukken. Tenzij ze hun geld met behulp van de vriendelijke dame aan de lijn tijdelijk op een zogenaamde kluisrekening stalden. De volgende dag zouden ze dan bij een vestiging van ING het geld weer kunnen terugboeken.

Om het kort te houden: 50.000 euro werd overgemaakt naar de kluisrekening en de volgende dag bleek dat dit geld was verdwenen. In het Kassa-programma kwamen diverse deskundigen aan het woord die hun licht over deze manier van oplichting lieten schijnen.

Eén aspect kwam daarbij echter niet naar voren, namelijk de belangrijkste tip die bij zo’n situatie kan worden geven. Als je namelijk door je bank wordt gebeld met de mededeling dat er op dat moment buiten jou om pogingen worden gedaan om geld van je rekening af te halen is het aan de bank om dat te voorkomen. De bankklant zou dus kunnen zeggen: “Fijn dat u me dat laat weten, maar wat doet u daar als bank tegen? Ik heb mijn geld bij jullie gestald en u moeten er voor zorgen dat het daar veilig staat. Dus als u merkt dat er wordt ingebroken moet u als bank actie ondernemen en niet bij mij aankloppen. Als klant heb ik namelijk niets met de beveiliging van uw bank te maken.”

Ik weet, het komt wat laconiek over, maar het wel een juiste reactie. Jammer dat Kassa dat advies niet gaf.

Pin It

Comments are closed.

«