Ziggo stuurt klanten met nieuwe voorwaarden volledig het bos in

on 2 mei 2018 | in Alle Berichten, Consument | by

Ziggo heeft nieuwe algemene voorwaarden en nodigt klanten uit die toch vooral eens te vergelijken met de oude om het verschil te zien. Maar wie op die uitnodiging ingaat, wordt vervolgens een bos ingestuurd waar hij niet meer uitkomt.

“Heldere afspraken. Daar houden we van”, zegt Ziggo op haar website. Daarom zijn de algemene voorwaarden herschreven en volgens Ziggo nu eenvoudiger, korter en duidelijker. Zien is natuurlijk geloven, dus word je via een knop op de informatiepagina uitgenodigd je oude voorwaarden te vergelijken met je nieuwe.

Per klant kunnen de voorwaarden verschillen, vandaar dat vervolgens postcode en huisnummer moeten worden ingevuld om “alle voorwaarden te zien die voor jou van toepassing zijn”. Dat is al een eerste tegenvaller, want de vergelijking gebeurt dus niet softwarematig zodat je – zoals bijvoorbeeld bij Word-documenten het geval is – in één oogopslag de verschillen tussen oud en nieuw krijgt te zien. Nee, je moet met twee sets voorwaarden in de hand zelf zin voor zin en artikel voor artikel de oude met de nieuwe voorwaarden gaan vergelijken. Nou Ziggo, dat is zeker niet “helder en eenvoudig” zoals eerder op de website werd aangeprezen.

Bovendien levert het invullen van je postcode en huisnummer helemaal niet je oude voorwaarden op. Je krijgt gewoon een lijst met alle voorwaardensets van Ziggo: oud en nieuw door elkaar. En dat zijn er nogal wat. Sowieso 8 onder de noemer Algemeen en dan nog eens 15 in de categorieën televisie, internet etc. Alsjeblieft. Zoek het zelf maar uit.

En die persoonlijke postcodecheck dan, die de voorwaarden moet opleveren die voor mij persoonlijk gelden? Die stelt totaal niets voor, want welke postcode je ook invult, het levert altijd hetzelfde resultaat op: dezelfde 23 sets voorwaarden. Het lijkt er eerder op dat Ziggo klanten wil verleiden tot het invullen van hun postcode en huisadres om met de data die dit oplevert iets te doen.

Natuurlijk kun je altijd nog de klantenservice bellen als je vragen hebt over de nieuwe voorwaarden. In het menu is daarvoor zelfs een aparte optie opgenomen. Dat is helder, dat is duidelijk. Ja misschien voor de pr-afdeling van Ziggo, maar niet voor jou en de dame van de administratie die je vervolgens aan de lijn krijgt. Want zij weet ook van niets en geeft al meteen aan misschien wel algemene, maar zekere geen specifieke vragen over de oude en nieuwe voorwaarden te kunnen beantwoorden. Zoals welke van de 23 sets algemene voorwaarden nu eigenlijk voor jou van toepassing zijn, wat toch een eenvoudige en voor de hand liggende vraag genoemd mag worden.

Ziggo wil nieuwe algemene voorwaarden invoeren en daarom heeft de pr-afdeling bedacht dat alle Ziggo-klanten een mailtje krijgen van de directeur Klantenservice, Robin Clements, waarin hij na een persoonlijke aanhef begint met “Helder afspraken. Daar houden wij van.” Wij ook, beste meneer Clements, maar wij houden er niet van om zo door u het moeras en het bos te worden ingestuurd.

Pin It

Comments are closed.

« »