Radar, kijk zelf eens naar je voorwaarden

on 27 oktober 2017 | in Alle Berichten | by

Consumentenprogramma’s als Radar waarschuwen om de algemene voorwaarden van bedrijven vooral goed door te lezen. Maar lezen zij hun eigen voorwaarden zelf wel? Zo ja: hoe kan dat dan, zulke voorwaarden? Zo nee: doen!

Op een discussiepagina van Radar werd een onderwerp behandeld waar ik wel wat aan wilde toevoegen. Dat kan alleen als je je registreert, wat op zich logisch is. Maar je moet dan tegelijkertijd ook akkoord gaan met de daaraan verbonden voorwaarden (BasisregelsAlgemene voorwaarden en Privacybeleid) van Radar. Als ‘verstandige consument’ heb ik die toen maar eens doorgenomen. Dat was nog een toer op zich, want kennelijk afhankelijk van (de instelling van) je browser krijg die in het Engels of het Nederlands te zien.

Het resultaat viel niet mee. Wie er regelmatig aan herinnert (en dat doen consumentenprogramma’s) dat consumenten vaak worden bedolven onder een onleesbare hoeveelheid voorwaarden, mag ook best eens de hand in eigen boezem steken. De voorwaarden van Radar nemen zo’n 25 A4’tjes in beslag. Voor iedereen die ze ook werkelijk wil doornemen toch een forse rem op de behoefte ook eens deel te nemen aan een Radar-discussie.

Een van de in Nederland geldende hoofdregels bij algemene voorwaarden is dat deze in voor consumenten begrijpelijke taal moeten zijn geschreven. Dat is Radar waarschijnlijk even ontschoten. Het discussieforum is afkomstig van het Amerikaanse bedrijf Disqus, dat er ook maar meteen – de door Radar overgenomen – voorwaarden bij heeft geleverd. De Engelse tekst is daarbij kennelijk door een vertaalprogramma (nou, noem het maar een vertaalmangel) gegaan en dat levert als opening al meteen het volgende op:

“Disqus moderateert niet of beheert de gemeenschappen die Disqus gebruiken, maar met behulp van Disqus om een ​​van de volgende dingen te breken, breken onze gebruiksvoorwaarden passende acties (waaronder het verwijderen van een reactie of discussie, het opnieuw instellen van een profiel of het verbieden van een account) zullen worden genomen om hen te handhaven.”

Abcadabra van de eerste orde en dat is nog maar de eerste zin van die ruim 20 pagina’s. Je kunt het leuk vinden om dieper in te gaan op alle taalkundige hoogstandjes van deze voorwaarden, maar laat dat maar even zitten. Belangrijker is de bedoeling ervan. Wat verlangt Disqus/Radar van de consument, waar wil men hem aan binden?

Op zich bieden de voorwaarden daarvoor genoeg stof, maar ik beperk me even tot één aspect. Iets waar consumentenprogramma’s gewoonlijk erg fel op zijn, is gesjoemel met persoonsgegevens en ongevraagde reclame. Wat dat betreft zijn deze voorwaarden erg duidelijk. “Reclame is de primaire manier waarop Disqus geld verdient. We worden betaald door adverteerders om inhoud te serveren en te delen.” Of het goed Nederlands is (inhoud serveren?) weet ik niet, maar er is in ieder geval geen woord Frans bij. Je bent een verdienmodel. Je persoonsgegevens kunnen, zonder dat daarvoor toestemming is gevraagd, worden doorgegeven/verkocht aan anderen die niet bij naam worden genoemd. Een handelwijze overigens die in strijd is met onze privacywetgeving. Daarnaast kunnen ze worden gebruikt om te “communiceren met u over producten en diensten”. Dat zijn dus advertenties, marketing- en promotiemateriaal en zo wordt het verderop in de voorwaarden ook genoemd. Ook zegt men technologieën te gebruiken om informatie te verzamelen over de bezoek- en gebruikerspatronen van degene die het Radar-forum bezoekt.

Tsja…, da’s allemaal toch niet zo mooi voor een consumentenprogramma.

Het gaat me er nu even niet om of het wettelijk allemaal kan wat in deze voorwaarden staat, daar is een aparte discussie over te voeren. Waar het me wel om gaat, is dat – hoe je het ook draait of keert – Radar voorwaarden met zulke intenties hanteert. Cést le ton qui fait la musique. En die mag bij een consumentenprogramma best anders zijn.

Pin It

Comments are closed.

« »