Keurmerk Privacy Waarborg biedt de consument geen enkele zekerheid

on 5 augustus 2017 | in Alle Berichten | by

Het is bekend: veel keurmerken stellen weinig voor. Als je kijkt wat ze werkelijk inhouden, blijkt het vaak niet meer dan gebakken lucht te zijn. Privacy Waarborg is daar helaas een voorbeeld van.

Privacy is vandaag de dag een hot item. DDMA, de brancheorganisatie voor de innovatieve marketing sector, weet dat. Vandaar dat zij het keurmerk Privacy Waarborg in de markt heeft gezet dat de leden van de organisatie een betrouwbare uitstraling moet geven als het om de privacy van hun klanten gaat.

De makke is echter dat de DDMA wel aan marketing doet, namelijk het product Privacy Waarborg zo goed mogelijk verkopen, maar niet waarmaakt wat men zegt te verkopen. Een waarborg behoort namelijk zekerheid te bieden en daar gaat het fout, want door de naam Privacy Waarborg worden de klanten van de DDMA-leden misleid.

Consumenten die met een lid van Thuiswinkel Waarborg zaken doen hebben de zekerheid dat ze bij een geschil kunnen aankloppen bij een onafhankelijke geschillencommissie. ICTWaarborg biedt consumenten de zekerheid dat na een faillissement van een van hun gecertificeerde leden eventuele garantieverplichtingen (en zelfs meer dan dat) alsnog worden nagekomen.

Dit zijn twee voorbeelden waarbij het woord ‘waarborg’ terecht wordt gebruikt. Privacy Waarborg biedt echter geen enkele zekerheid. Goed, er wordt gecontroleerd of het betrokken DDMA-lid bij het toesturen van reclame zorgvuldig omgaat met de gegevens van de consument. Met andere woorden: of dat lid zich officieel houdt aan de wettelijke regels. Dat lijkt heel wat, maar het is niets. Iedereen moet zich immers aan de wet houden. Het doet dan ook wat bizar aan om een keurmerk te verlenen aan leden die de wet niet overtreden.
Wat dat betreft is de DDMA – die het zelfs lukt haar leden hiervoor fors te laten betalen – als marketeer met dit kunstje natuurlijk wel grandioos geslaagd, hoewel van een brancheorganisatie in deze sector ook eigenlijk niet anders mag worden verwacht.

De naam Privacy Waarborg wordt echter niet waargemaakt, omdat er geen enkele zekerheid wordt geboden. Zelfs niet dat degenen die dit keurmerk voeren zich ook aan de regels houden.

Privacy Waarborg toont op haar website een hele lijst met leden die het keurmerk zouden voeren, maar wie zich daarin verdiept krijgt toch vraagtekens. Zoals bij ANWB en Rode Kruis waarbij op de homepage of in de privacyverklaring is niets terug te vinden over Privacy Waarborg. Het zijn niet de enige waarbij dat het geval is. Of neem 100procentmail.com. Dat toont op de homepage wel het keurmerk, maar dit heeft geen link naar meer informatie. Ook is er geen privacyverklaring of iets dergelijks.

Privacy Waarborg: niet een keurmerk dat zekerheid biedt, maar slechts een marketing tool en ook echt niet meer dan dat.

Pin It

Comments are closed.

« »